Svátek má: Silvie

Politika

Velikost textu:

Chmelár: Proč v době pandemie neposloucháte virology, ale zubaře?

Chmelár: Proč v době pandemie neposloucháte virology, ale zubaře?

Už mám toho opravdu dost. Nevím, kde se v této společnosti vzalo to otevřené pohrdání vzděláním, odbornou kvalifikací, pracovními zkušenostmi. Nemohu to akceptovat, může nás to přivést do záhuby, píše Eduard Chmelár.

Eduard Chmelár
22. září 2020 - 06:20

Posíláte mi tu názory na koronavirus nějakého doktora Šmucler, video doktora Bukovského atd. a ptáte se mě, že s čím mám problém, vždyť jsou to lékaři, kteří to celé vidí jinak. Řeknu vám, s čím mám problém. Mám problém s tím, že v otázce epidemie neposloucháte přední, mezinárodně uznávané virology, infektology a epidemiology, ale stomatologa Romana Šmuclera a výživového poradce Igora Bukovského.

Kdy už konečně pochopíte, že odvolávat se na takové hochštaplery je něco podobného, jako kdybyste volali lékaře k porodu a přišel by zubař. Ale některým kovidoidiotom je to zřejmě zbytečné vysvětlovat. Pokud si tedy myslíte, že je úplně jedno, kdo vám může kvalifikovaně poradit a pomoci, neboť podle vás je lékař jako lékař, tak už jen doufám, že když budete potřebovat neurochirurgickou operaci, svěříte svůj mozek do rukou výživového poradce - budu vám při tom držet palce.

Každý příčetný člověk, který viděl diskusi naší epidemiologické špičky s Igorem Bukovským, musel pochopit, že dostal kvalitní argumentační nakládačku, v níž shořel na celé čáře.  A ne, nebylo to tím, že odborníci byli v převaze, ale tím, že nevěděl ani definici pandemie a následně trapné konspirovat, že celý problém je "původem od čínské komunistické strany". Tím u mě ztratil jakýkoliv respekt.

Bukovský se cítí být disidentem, neboť prý hlásá postoje, které jsou v rozporu s názory vlády. Ne, tyto bludy jsou v rozporu s exaktními poznatky absolutní většiny odborníků z daného oboru. A odborné znalosti musí mít větší váhu před názory laické veřejnosti. Neboť ve vědě máte právo na vlastní názor, ale ne na vlastní fakta. Názor na odborný problém musí být podložen určitým stupněm kvalifikace, za kterou jsou roky a roky studia, dřiny, výzkumu, zkušeností a zejména exaktních důkazů. A pozor, to není namyšlenost intelektuála vůči nevzdělaným. To je respektování každého člověka v jeho specializaci, které platí pro každého.

Mohu mít tři tituly a dvě univerzity, ale když vidím svářeče nebo obuvníka při práci, tak mu do toho nebudu mluvit, protože se v tom vyzná nesrovnatelně lépe než já. A naopak, když se se mnou pustí do debaty o uherských dějinách nebo mezinárodní bezpečnosti nějaký mládeneček z vysoké školy života, čím hloupější, tím sebevědomější, a řekne mi, že jeho názory jsou rovnocenné mým, tak mu můžu odpovědět jediné - když si budeme povídat o dívkách nebo o fotbale, tam si můžeme být rovnocenní, ale když budeme vést debatu o odborných otázkách, to snad ještě ne.


Můžeme mít různé názory na politiku a náboženství nebo rozdílný vkus na oblékání a zařízení bytu. Ale pokud tu roste počet lidí, kteří si myslí, že doktorát získáte na Instagramu a erudici získáte počtem lajků na facebooku, mohou si mě rovnou vyškrtnout z přátel. Nebudu s nimi ztrácet čas. Když se mě někteří kolegové ptali, proč jsem na zkouškách tak přísný, odpověděl jsem jim, že chráním vědu před invazí idiotů. Totéž se vztahuje i na sociální sítě. Nebudu se sklánět před idiokracií, jak to dělají někteří politici. Budu bránit výdobytky osvícenství a renesanční vzdělanost jako poslední učenci Akademie platónské, nad jejímž vchodem byl nápis "Bez znalosti geometrie sem ani nevstupuj" - dokud ji nezrušil křesťanský císař Justinián I.

Stojíme na prahu epochálních civilizačních změn, na konci kterých svět už nebude tím , čím býval. Ale nesmíme dopustit, aby se opakovala situace z období rozpadu Římské říše, kdy vzdělanost upadala a odpor k učencům byl tak zuřivý, že poslední zbytky antického písemnictví museli několik století ukrývat mniši v klášterech, končí komentář Eduard Chmelár, slovenský analytik, vysokoškolský učitel a občanský aktivista.

(rp,prvnizpravy.cz, fb, foto:arch.).